Translate
9 June 2015
8 June 2015
7 June 2015
4 June 2015
1 June 2015
Our visit to 3rd Primary School of New Ionia in Volos, GREECE - in Polish
W dniach 25-29 maja br. delegacja uczniów i nauczycieli z daleszyckiego gimnazjum uczestniczyła w końcowej wizycie projektu Comenius „Orbis Pictus – keep it balanced” w 3rd Primary School of New Ionia w Volos w Grecji. Wśród uczestników spotkania byli przedstawiciele jedenastu szkół z Europy, a przewodnią ideą tego wydarzenia było nie tylko poznanie szkoły, regionu szkoły partnerskiej w aspekcie tematyki projektowej, ale również podsumowanie naszych dwuletnich działań.
Inauguracja wizyty miała miejsce w Urzędzie Miasta, podczas spotkania z przedstawicielami tej instytucji. Z zainteresowaniem zwiedziliśmy stałą wystawę dotyczącą Volos – czwartego co do wielkości miasta w Grecji, położonego malowniczo u podnóża słynnej góry Pelion nad Zatoką Morza Egejskiego. Warsztaty i prezentacje poszerzające wiedzę geograficzno – historyczną „Greece – our fatherland” na temat Grecji stały się okazją do powtórzenia wiedzy teoretycznej, którą podsumowano testem. Zgodnie za założeniami, dochodziliśmy do prawdy, odrzucając błędne, stereotypowe myślenie. Wśród licznych szkolnych wydarzeń warto przypomnieć: warsztaty artystyczne: „Art, stone and a panorama”; „Dancing together”; „Greek cuisine”. Młodzież utalentowana aktorsko zaprezentowała dramę na temat demokracji ateńskiej. Wielkim świętem dla szkolnej wspólnoty był wieczór narodowy, podczas którego odkrywaliśmy bogactwo smaków kuchni greckiej. W miejscowym amfiteatrze, niczym w starożytności, w obecności około 2000 osób: uczniów i całych rodzin byliśmy uczestnikami wyjątkowego wydarzenia:Comenius Orbis Pictus Festival of Culture. Około 200 uczniów, ubranych w stroje w kolorach barw narodowych 12 szkół partnerskich wkroczyło na scenę przy dźwiękach „Ody do radości”, a następnie zaprezentowano 12 tańców narodowych, w tym polski krakowiak. Oklaskom nie było końca – nie mamy wątpliwości, że Szkoła Podstawowa nr 3 w Volos to szkoła talentów.
Ważnym elementem naszej wizyty były zajęcia w terenie. Odkrywaliśmy historię Tesalii zwiedzając ruiny starożytnego miasta Demetrias, wioskę neolityczną i Muzeum Archeologii w Volos. Zachwyceni mitologią, podziwialiśmy piękno krainy centaurów – góry Pelion, zwanej balkonem miasta. Zachwycająca panorama, wspaniała roślinność, piękny kościół p.w. Michała Archanioła znany z unikalnej akustyki i pięknych ikon to tylko niektóre atrakcje tego miejsca. Grecja – znana ze swej duchowości odsłoniła przed nami tajemnice klasztorów w słynnych Meteorach – kompleksie kilkunastu monastyrów umiejscowionych malowniczo na wierzchołkach spadzistych gór, których powstanie jest geologiczną zagadką. Przez chwilę wczuliśmy się też w rolę turystów przybywających do tego kraju dla uroków wybrzeża: piaszczysto – żwirkowych plaż, ciepłego morza i błękitnego nieba.
Nasza wizyta była owocnym czasem integracji poprzez pracę i zabawę. Doświadczyliśmy greckiej przyjaźni i gościnności. Po raz ostatni dyskutowaliśmy w tak licznym gronie na temat „ORBIS PICTUS” – naszego projektu Comenius, który uczy, w jaki sposób kreować wyważone poglądy na temat innych krajów i narodów. Dzięki projektowi zdobyliśmy praktyczną wiedzę o Europie; dzielimy się naszym doświadczeniem na stronie internetowej projektu oraz na blogu edukacyjnym naszego dziennika.
Zdjęcia: Nasze zdjęcia w narzędziu SWAY
Więcej na blogu projektowym - TUTAJ.
31 May 2015
29 May 2015
Comenius "ORBIS PICTUS" memories by Mrs Elena Prepis, the coordinator from Cyprus
These memo notes were collected by our Greek friends during the final meeting in Volos.
During my Comenius trips this year I visited Hungary, Poland and Greece. It was wonderful to meet very nice teachers from other European countries for first time. We exchanged opinions on our educational systems, we participated in integration games and learnt traditional dances in Hungary and Poland. We took part in quizzes and gained a lot of knowledge about the hosting countries. We cooked and tried traditional foods of 5 different countries in Budapest and we visited historical places and learnt a lot about the history of the countries.
I will never forget the “Shoes on the Danube Bank”, an impressive
monument created on the West Bank of the Danube River to honour the Jews who
were killed during World War II.
Poland, my second
visit, is a country with a lot of rich but turbulent history. While I was
visiting Poland I felt so proud of its people fighting for a free and united
country and also for their culture and human dignity. We walked in Kielce
and learnt about its history on the spot
and we also visited the Holy Cross
Mountains. The Gothic Wawel castle in Kracow
constitutes the most historically and culturally important site in
Poland. In Poland both me and
my students enjoyed a wonderful “Comenius Gala” full of music, dances and
singing. The Polish students spoke about their interests in school subjects, music and
sports.
My trip ends in Volos
where I lived the great hospitality of the Greeks in all its dimensions.We all felt like home
and everybody was so happy. We got so close and enjoyed our stay in Volos very
much. The young students
of the 3rd Primary school of
N. Ionia surprised us with their talents in acting and dancing. It was great
pleasure to watch “Ecclisiazouses”, written by Aristophanes in 392 B.C.
We visited the Town
Hall, the Museum with its unique findings, the public library of Milies in
Mount Pilion, with its old, rare Greek and Latin books and historic features.
We ended our travelogue in Meteora, one
of the largest and most important complexes of Greek Orthodox Monasteries in
Greece.
Our 2 year Comenius
programme reached its end in Volos. Before we said goodbye to each other we had
lived an impressive night with the traditional dances of the 12 European
countries, danced by the young students of the 3rd Primary School of
N. Ionia. That was the successful completion of the programme. This programme
brought together 12 different European countries. Teachers and students shared
their cultures, traditions, beliefs and thoughts. We showed respect for diversity and we made new friends. We
laughed together, worked together and practised the English language. We formed
bonds and felt proud of belonging to our own family, the European Union.
Elena
Christodoulidou
Geri
Gymnasium, Cyprus
Subscribe to:
Posts (Atom)